Orpheus Machines

Orpheus Machines is a collaborative project of Patricia Alessandrini and Freida Abtan, first developed at the NYU Waverly Labs in a residency in February 2015. This project began with electronically augmenting NYU’s collection of early keyboard instruments towards the production of a new work inspired by the mythological story of Orpheus. These instruments were then used in a performance in the ‘Spatialized Sound’ concert at Skirball Hall on 27 February. 

The 'Orpheus Machines' have been expanded to include other string instruments, including the zither pictured in this short test video below, which features an Arduino-driven 'bowing machine' built in the Waverly Labs. 

The latest version of Orpheus Machines was shown in the Sound Kitchen series of the Ensemble InterContemporain. 

All of the electronic or acoustic sound of the Orpheus Machines are diffused through the instruments themselves, thus requiring no external sound diffusion or amplification.

Orpheus Machine - demo 

testing the harpsichord at the Gaîté lyrique, with a recording made by Goska Isphording

Orpheus Machine - demo 

testing the harpsichord at the Gaîté lyrique

excerpt of Orpheus Machine for Harpsichord at the Gaîté lyrique 

excerpt beginning at 1'30" Reportage vidéo sur le premier atelier-concert « Sound Kitchen » du 4 décembre 2015 à la Gaîté lyrique. « Sound Kitchen », c’est une nouvelle série de 4 ateliers-concerts pour découvrir l’univers de création multiforme d’une jeune compositrice: Patricia Alessandrini. Avec la complicité de Clément Lebrun, médiateur, musicien et animateur du « Cri du Patchwork » sur France Musique, et les solistes de l’Ensemble intercontemporain, vous goûterez à une « nouvelle cuisine musicale » qui relève autant de l’expérience empirique que du laboratoire sonore, ouverte à toutes les inspirations, d’où qu’elles viennent. Car la musique de Patricia Alessandrini n’est pas que son : elle est image, geste, corps, voix, mot, battement, le tout se mêlant étroitement pour tisser des compositions qui transcendent les frontières entre écrit et improvisé, entre concert et installation, entre tradition et révolution. Le lieu du concert, et le public lui-même, seront de la partie : prendre place à la table de la créatrice italienne, c’est participer à l’élaboration des plats avec l’assurance de déguster l’inouï et l’insolite ! Ce projet a reçu le soutien de la Fondation Art Mentor Lucerne.

Orpheus Machine III 

'circuit-bending' electronics version